Określenie „idealna strona internetowa” może być odbierane na różne sposoby, w zależności od tego, kto wypowiada się na dany temat. Inne aspekty będą bowiem istotne dla programisty, inne dla grafika, a jeszcze inne dla przeciętnego internauty, który poszukując konkretnego produktu, trafi być może na Twoją stronę. Co zrobić, aby zadowolić wszystkie osoby zaangażowane w proces tworzenia strony www, a w dodatku pozostać w zgodzie z własnymi wizjami, zarówno pod względem biznesowym, jak i estetycznym?
Pomocna może okazać się agencja SEO/SEM. Specjaliści zajmujący się optymalizacją i pozycjonowaniem stron internetowych posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie, dzięki którym możliwe będzie osiągnięcie satysfakcjonujących rezultatów. „Idealna strona www”, pod kątem SEO, to taka, która jest widoczna w sieci, zajmuje maksymalnie wysokie pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, a przy okazji jest źródłem dochodu. Na czym należy się skupić podczas tworzenia takiej strony? Jakie zmiany wprowadzić? Z czego zrezygnować?
Optymalizacja
Współpraca z agencją SEO/SEM zwyczajowo rozpoczyna się od przeprowadzenia szczegółowej analizy strony – jej budowy, struktury, historii w sieci, elastyczności pod kątem wprowadzenia ewentualnych zmian. Proces ten to tzw. audyt SEO. Dzięki wiedzy uzyskanej na podstawie audytu kolejni specjaliści dostają informację na temat tego, jaka strategia SEO będzie odpowiednia. Prace należy rozpocząć od działań optymalizacyjnych. Optymalizacja techniczna pod kątem wyszukiwarek internetowych, w tym wyszukiwarki Google, ma na celu poprawę widoczności strony w tzw. organicznych (czyli niepłatnych) wynikach wyszukiwania. Podstawowy zakres prac optymalizacyjnych obejmuje m.in. optymalizację kodu i struktury strony, znaczników HTML i struktury nagłówków, przygotowanie pliku robots.txt. Są to specjalistyczne czynności, które mają „zachęcić” robota wyszukiwarki do odwiedzenia strony, przeskanowania treści, które zawiera, a następnie umieszczenia jej w bazie wyników wyszukiwania. Jest to równoznaczne z możliwością odnalezienia strony www w wynikach wyszukiwania w odpowiedzi na zapytanie wpisane w oknie wyszukiwarki.
Pozycjonowanie
Kiedy strona www jest gotowa pod względem technicznym, prace rozpoczynają specjaliści ds. pozycjonowania. Poruszają się oni w dwóch obszarach działań – tzw. linkbuildingu oraz contencie. Linkbuilding, czyli linkowanie polega na tworzeniu sieci odnośników, które prowadzą do danej strony lub podstrony. Odsyłacze mogą być umieszczane zarówno w treści zawartej na pozycjonowanej stronie (linkowanie wewnętrzne), jak również w zupełnie innych miejscach w sieci (linkowanie zewnętrzne). Oczywiście te miejsca nie są przypadkowe, najczęściej są to katalogi, fora, grupy dyskusyjne lub blogi o podobnej tematyce, aby odnośniki wyglądały na pozostawione naturalnie przez użytkowników Internetu.
Drugim obszarem działań, który ma ogromny wpływ na wyniki pozycjonowania, są treści. Wszelkie teksty zamieszczane na stronie powinny spełniać konkretne warunki narzucone przez specjalistę ds. SEO, szczególnie w kontekście użytych słów i fraz kluczowych, długości napisanych treści, użytych tytułów i nagłówków. Treści dedykowane pod pozycjonowanie (SEO) charakteryzuje unikalność oraz w miarę możliwości – zachowanie naturalności w sposobie wypowiedzi.
Responsywność
Jedną z ważniejszych cech strony internetowej jest możliwość automatycznego dostosowania widoku do wymiarów ekranu urządzenia, na jakim jest przeglądana. Jest to udogodnienie skierowane dla wszystkich użytkowników urządzeń mobilnych, których ilość systematycznie rośnie. W związku z tym, że wiele osób spędza przerwę w pracy, oczekiwanie w korku na zielone światło lub jazdę komunikacją miejską właśnie na przeglądaniu zawartości Internetu za pomocą telefonu komórkowego, to istnieje duża szansa, że jeśli akurat Twoja strona internetowa nie będzie responsywna, to zostanie zignorowana przez potencjalnych klientów. Witryna, która nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, mimo najlepszego designu i najkorzystniejszej ceny oferowanego produktu, zostaje nieczytelna i bezużyteczna dla osoby, która chce dokonać zakupu z poziomu swojego smartfona. „Idealna strona internetowa” musi być więc responsywna.
Komfort użytkownika
Statystyki donoszą, że użytkownik poświęca 3 sekundy na wczytanie się interesujących go treści. Powyżej tego czasu, ponad 50% osób, opuści stronę www bez dokonania jakichkolwiek działań. Dlatego też tak ważne jest maksymalnie szybkie ładowanie się elementów strony. Poza zadbaniem o to, żeby strona była w ogóle widoczna w sieci, aby zajmowała wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania i wyróżniała się na tle konkurencji, to równie ważna jest dbałość o komfort użytkownika na stronie. Intuicyjna nawigacja pomiędzy podstronami czy poszczególnymi kategoriami, minimalna ilość natarczywych reklam i artykułów sponsorowanych, czytelne i jakościowe treści – to niezbędne aspekty, o których należy pamiętać podczas prowadzenia swojego serwisu internetowego. Jeżeli strona spodoba się użytkownikowi, to automatycznie zwiększają się szanse na to, że dokona zakupu albo zapozna się dokładniej z proponowanymi przez Ciebie usługami i być może wróci.