PPC, CTR, CPC, CPM, API – dlaczego musisz wiedzieć co oznaczają te skróty, jeżeli chcesz skutecznie działać w marketingu internetowym?

PPC, CTR, CPC, CPM, API – dlaczego musisz wiedzieć co oznaczają te skróty, jeżeli chcesz skutecznie działać w marketingu internetowym?
PPC, CTR, CPC, CPM, API – dlaczego musisz wiedzieć co oznaczają te skróty, jeżeli chcesz skutecznie działać w marketingu internetowym?

Marketing internetowy w ostatnim czasie rozwija się bardzo szybko. Powód jest prosty – duża liczba osób, które aktywnie korzystać z możliwości sieci internetowej. Jeżeli potrzebujesz konkretnego produktu lub usługi, bardzo możliwe, że najpierw wpisujesz odpowiednie hasło w wyszukiwarkę internetową, żeby sprawdzić dostępne informacje. Planując jakiekolwiek kampanie marketingowe, musisz wiedzieć jak rozszyfrować kilka podstawowych skrótów. Przygotowaliśmy dla Ciebie słowniczek najważniejszych pojęć, które zdecydowanie warto znać.

PPC. To skrót od pochodzącego z języka angielskiego terminu „pay per click”, czyli, w tłumaczeniu na język polski, „płać za kliknięcie”. Tym pojęciem określa się kampanie reklamowe, w których reklamodawca nie płaci za wyświetlenie reklamy, ale za to, że użytkownik w nią kliknie. Kampanie PPC dają stosunkowo szybkie rezultaty oraz – co ważne – umożliwiają kontrolowanie budżetu marketingowego. Mogą być również bardzo ciekawym uzupełnieniem działań SEO, które polegają na podniesieniu pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Linki PPC pojawiają się w wynikach sponsorowanych. 

CTR. CTR to współczynnik klikalności (click throught rate). Pokazuje on, jaki jest procentowy stosunek wyświetleń reklamy, do tego, ile osób w nią kliknęło. Załóżmy, że reklamę wyświetlono 1000 razy, ale 100 osób zdecydowało się na wejście w promowany link. Oznacza to, że CTR wynosi 10%. Proste, prawda? Trzeba jednak zaznaczyć, że CTR należy rozpatrywać w porównaniu z innych wskaźnikami używanymi w marketingu internetowym, dopiero wtedy masz szansę uzyskać pełen obraz sytuacji. Co więcej, trudno jednoznacznie określić, jaka wartość CTR powinna być dla Ciebie zadowalająca, ponieważ dużo zależy od tego, w jakiej branży się reklamujesz. 

CPC. Ten skrót oznacza „cost per click”, czyli koszt, który reklamodawca musi zapłacić za pojedyncze kliknięcie w reklamę publikowaną w ramach kampanii PPC. Przyjmijmy, że cała kampania kosztowała Cię 1000 zł, a kliknięć było 100. Łatwo policzyć, że jedno kliknięcie kosztowało 10 złotych. Ten wskaźnik pomoże Ci ocenić efektywność prowadzonych działań. 

CPM. CPM oznacza „cost per mille”, czyli koszt 1000 kliknięć w reklamy. Określenie to stosowane jest, podobnie jak CPC, w przypadku reklam PPC. Planując kampanię „pay per click” warto zacząć od zastanowienia się, który model rozliczeniowy w Twoim przypadku może okazać się bardziej korzystny pod względem finansowym. 

API. API to skrót od pełnej nazwy pojęcia, którym jest Interfejs Programowania Aplikacji. Najprościej wyjaśniając: API jest kompletem rozwiązań, dzięki którym programy mogą skutecznie nawiązywać łączność i współpracować na konkretnych płaszczyznach. Dzięki API aplikacja A jest w stanie czerpać z rozwiązań aplikacji B, bez potrzeby ich samodzielnego tworzenia, dając użytkownikowi większy wachlarz możliwości. Innymi słowy, technologia API umożliwia zwiększenie funkcjonalności aplikacji, pozwalając jednocześnie na zmniejszenie potrzebnych nakładów czasowych i finansowych, które trzeba by było ponieść na samodzielne tworzenie konkretnych funkcji od samych podstaw, co byłoby dość pracochłonne.

Podsumowując: marketing internetowy niejedno ma imię. Duży wybór działań, które mogą przynieść różne efekty powoduje, że firma, bez względu na profil swojej działalności, może zdecydować się na kampanię, która ma szansę w jej przypadku okazać się najbardziej efektywna. Kluczowe znaczenie ma jednak znajomość wymaganych pojęć, dzięki którym lepiej odnajdziesz się w świecie reklamy online.

Artykuł sponsorowany

Udostępnij