Zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważne są działania marketingowe w kierunku budowaniu marki firmy. Czy wiesz jednak, które z nich są najskuteczniejsze? Odpowiedź nie powinna nikogo zdziwić: media społecznościowe.
Jak zaistnieć w mediach społecznościowych?
Serwisy społecznościowe łączy jedna rzecz – brak progu wejścia. Praktycznie każdy z nas może założyć konto i zacząć publikować treści. Do czołówki najbardziej rozpoznawalnych marek należy jednak tylko garstka – dlaczego tak się dzieje?
Odpowiedź może stanowić doświadczenie w mediach społecznościowych, najzwyklejsze szczęście, lub też… odpowiednio przygotowana strategia.
Jeśli chcesz zacząć wykorzystywać media społecznościowe jako formę budowania marki swojej firmy, to w pierwszej kolejności powinieneś określić, która forma komunikacji sprawdzi się w Twoim przypadku najlepiej.
Wybór formy komunikacji – blog, a może podcast?
Postaraj się cofnąć myślami w czasie – w przeciągu ostatnich kilku dni, na jakiej aktywności spędziłeś najwięcej czasu w Internecie? Czy było to czytanie tekstów? Oglądanie filmów? A może słuchanie wywiadów?
Zapewne bez najmniejszego problemu odpowiedziałeś na to pytanie – w końcu doskonale wiesz, nad czym spędzasz swój wolny czas. Teraz spróbuj jednak wcielić się w swojego docelowego klienta – na czym ON spędza najwięcej czasu podczas surfowania po Internecie?
Gdy ustalisz już preferencje Twojej grupy docelowej, będziesz mógł zdecydować, której formie komunikacji poświęcisz najwięcej czasu. Do najpopularniejszych wyborów należy:
- Pisanie bloga – regularne zamieszczanie artykułów, które w mniejszym lub większym stopniu powiązane są z Twoją działalnością
- Nagrywanie filmów – tworzenie vlogów, czyli prostych filmów nagrywanych telefonem, lub też bardziej zaawansowanych produkcji
- Prowadzenie podcastów – nagrywanie samego dźwięku, przykładowo prowadzenie wywiadów lub też wyrażanie swoich myśli w formie monologu
Zalety i wady poszczególnych form komunikacji
Za chwilę dowiesz się o najważniejszych plusach oraz minusach podczas korzystania z poszczególnych form komunikacji.
Blog – najczęstszy wybór?
Jeśli chodzi o content marketing – blog jest niezaprzeczalnie najczęstszym wyborem. Głównym powodem jest to, że opublikowanie treści nie wymaga takiej śmiałości, jak pokazanie swojej twarzy czy też głosu. Blog jest również najbardziej uniwersalną formą komunikacji – poszczególne wpisy możesz tworzyć zarówno w domowym zaciszu, jak i podczas dalekiej podróży. Podobnie w przypadku czytelników – wystarczy dostęp do jakiegokolwiek urządzenia elektronicznego, a będą oni mogli na bieżąco śledzić tworzone przez Ciebie treści.
Zalety pisania bloga:
- Małe wymagania sprzętowe – w pisaniu sprawdzi się nawet najtańszy laptop
- Artykuł możesz napisać w każdej chwili
- Nie musisz ujawniać swojej twarzy oraz innych personaliów
Wady pisania bloga:
- Gorszy kontakt z odbiorcą, niż w przypadku pozostałych form komunikacji
- Coraz mniejsza liczba osób jest skłonna czytać tekst, niż oglądać filmy
- Duże ograniczenia podczas tworzenia treści (np. spontaniczne wyrażanie emocji)
Vlog – video ponad tekstem?
Drugim z kolei wyborem pod względem popularności jest prowadzenie vlogów. Stworzenie prostego filmu “pogadankowego” nie jest niczym trudnym – musisz jednak być osobą charyzmatyczną i pewną siebie. W przeciwnym wypadku będziesz musiał spędzić sporo czasu nad właściwym montażem oraz dystrybucją. Czy oznacza to, że nagrywanie filmów jest nieopłacalne? Nie do końca. Nikogo nie powinien zdziwić fakt, że ludzie znacznie częściej sięgają po filmy, niż książki. Potencjał więc jest – i to całkiem spory!
Zalety nagrywania vlogów:
- Dobry kontakt z odbiorcą – widzom łatwo będzie się z Tobą utożsamić
- Filmy to prawdopodobnie najpopularniejsza forma rozrywki wśród odbiorców
- Praktyczny brak ograniczeń dzięki magii montażu oraz wszechstronności video
Wady nagrywania vlogów:
- Łatwo narazić się na wpadki, które wpłyną na Twój wizerunek w Internecie
- Do nagrywania filmów o wysokiej jakości potrzebne są odpowiednie warunki
- Konieczne jest zainwestowanie w droższy sprzęt, jeśli chcesz trwale poszerzać zasięgi
Podcast – zapomniana forma komunikacji?
Prowadzenie podcastów dla wielu osób jest po prostu kontrowersyjne. Z jakiego powodu powinienem nagrywać sam głos? To już nie lepiej prowadzić prostego vloga? Jeśli zadajesz sobie tego typu pytania, to pozwól, że rozwiejemy Twoje wątpliwości: podcast jest po prostu wygodny. Najwygodniejszy spośród innych wymienionych form komunikacji.
Czy czytanie bloga może przeszkadzać w wykonywaniu innych czynności? Tak.
Czy oglądanie filmów może kolidować z przebywaniem w pracy? Jak najbardziej.
Czy słuchanie podcastów będzie przeszkodą podczas odhaczania kolejnych, codziennych obowiązków? Skądże!
Jeśli Twoją grupą docelową są zatem osoby, które nie mają zbyt wiele wolnego czasu – to podcast będzie strzałem w dziesiątkę!
Zalety prowadzenia podcastów:
- Wymagany jest tylko i wyłącznie zmysł słuchu użytkowników
- Znacznie łatwiej jest zaimplementować reklamy, które nie będą pomijane
- Podcasty są aktualnie “trendy”
Wady prowadzenia podcastów:
- Musisz mieć bardzo dobry głos, aby zainteresować swoją grupę docelową
- Koszt wysokojakościowego mikrofonu może być większy, niż dobrej kamery cyfrowej
- Konieczne będzie regularne ćwiczenie swojej dykcji oraz kontroli nad głosem (być może nawet wynajęcie profesjonalnego lektora)
Budowanie marki a media społecznościowe
Zarówno blog, jak i podcast, musisz gdzieś zamieścić. Możesz założyć swoją własną stronę internetową, ale możesz też dokonać rozbudowy swojej marki za pomocą mediów społecznościowych. Do najpopularniejszych z nich należą np. Facebook, Instagram, Twitter, czy nawet TikTok.
Pamiętaj jednak o odpowiednim doborze formy komunikacji do mediów społecznościowych: tak więc podcast zamieść na Spotify, film na YouTube lub Facebook’u, a artykuł sponsorowany na własnym blogu.
Wskaźnik świadomości marki – dlaczego jest taki ważny?
Im wyższy wskaźnik świadomości Twojej marki, tym bardziej jest ona rozpoznawalna. Im bardziej jest ona rozpoznawalna – tym większa szansa na zdobycie większej ilości stałych klientów.
Social media umożliwiają tworzenie społeczności, które po pewnym czasie same mogą produkować content dla Twojej marki. Dlaczego więc z tego nie skorzystać?
Po prostu określ grupę docelową (swoich odbiorców), wybierz najdogodniejszą dla Ciebie formę komunikacji, i zacznij swoją kampanię marketingową na social mediach!
Pochwal się Twoją marką
Teraz już doskonale zdajesz sobie sprawę z siły płynącej z optymalnego wykorzystywania social mediów. Z tego też powodu często wykorzystują ją, aby efektywnie promować swoją markę.